Hakukoneoptimointi tarkoittaa sivuston sijoitusten kohentamista hakukoneissa. Sitä voidaan tehdä esimerkiksi parantamalla sivuston teknistä puolta tai panostamalla sivuston sisältöön niin, että sivusto saa enemmän mielenkiintoa kävijöiltään. Kaiken tarkoituksena on saada yrityksen palveluista tai tuotteista kiinnostuneita ihmisiä sivustolle ja näin kasvattaa myyntiä. Keino on noussut hiljalleen markkinoinnin maailmassa tunnetummaksi ja käytetymmäksi. Yhdysvalloissa ala on kasvanut jo 65 miljardin dollarin alaksi vuonna 2016, kuten täällä kerrotaankin. Alan kasvu on ollut melko tasaista eli tämän pohjalta uskaltaisimme olettaa alan kasvavan yhä vuonna 2017 ja miksei myös senkin jälkeen. Ymmärtääksemme optimointia voidaan siis tehdä monella tavalla. On pidempiä tuloksia saavia keinoja sekä lyhytkantoisempia keinoja. Kestävä hakukoneoptimointi on yhden yrityksen slogan. Toinen taas saattaa luottaa enemmän nopeuteen markkinoinnissaan. On vaikea sanoa sitten kuka oikeasti osaa tarjota luotettavaa palvelua. Varmaa on vain se, että alalla liikkuu selvästikin paljon rahaa ainakin Yhdysvalloissa. Suomen numeroista ei ole juurikaan tietoa. Joka tapauksessa ala eroaa yleisistä markkinointikeinoista monella tavalla esimerkiksi sen huomaamattomuudella jos ajatellaan tavallista ”tyrkyttävää” markkinointia. Tyrkyttävällä en tässä tarkoita mitään ikävää vaan sitä, että hakukoneoptimointi on markkinoinnin keinona melko passiivinen. Keinonsa siis kullakin. Ensi kerralla tarkastelemme taas hieman muita markkinointikeinoja ja käymme läpi hieman myös muutamia käytännön vinkkejä. Ensi kertaan siis!

Siirry työkalupalkkiin