Toisinaan asiat menevät pieleen markkinoinnissakin. On myös mahdollista, että sama ja käytetty keino ei enää toimikaan jostain syystä. Kyseessä on hieman remontin tarpeessa olevan rakennuksen kaltainen tilanne. Rakennus kun voi olla joko yllättävän takaiskun eli vaikkapa myrskyn kohde tai se on vain hiljalleen ajan myötä rapistunut. Molemmissa esimerkeissä tarvitaan korjausta ja mieluiten tietysti mahdollisimman ajoissa ettei tilanne pahene.

Samat vanhat keinot eivät siis aina toimi ikuisesti markkinoinnissa. Tästäkin Apple on jälleen hyvä esimerkki, sillä yrityksen markkinointi ja etenkin tuotteiden julkistusvideot ovat säilyneet erittäin samanlaisina ja itseään toistavina viimeisten 10 vuoden ajan. Toisaalta yrityksen myynti on noussut ennätyskorkealle mutta tämä on johtunut todennäköisesti yrityksen tuotteiden myyntipaikkojen kasvusta.

Remontoinnissa samat vanhat keinot taas ovat useimmiten hyvä asia, sillä alalla asiat eivät muutu yhtä nopeasti. Toki uutta teknologiaa syntyy jatkuvasti mutta periaatteet säilyvät tässäkin samana. Yksi hyvä esimerkki tästä löytyy osoitteesta http://www.sunkatot.fi missä yritys mainitseekin saman myös itse. Lisää asiasta puhutaan myös sivulla http://www.sunkatot.fi/tyonaytteet. Vertailu ei ehkä kestä loppuun asti vietyä tarkkaa tarkastelua mutta se ei olekaan tässä kaiken ideana vaan pintapuolisempi vertailu.

Markkinointia opetetaan toki koulussakin mutta usein se jää varsin teoreettiseksi eikä ole välttämättä kovin käytännöllistä. Tästäkin suunnitelmasta näkee sen selvästi miten kuivaksi ja teoreettiseksi asia on saatu vietyä. Onneksi positiisempiakin tuulahduksia näistä kouluista löytyy, sillä osa opettajista on huikeita ja rentoja eli varsin inspiroivia. Parempi tie oppia markkinointia lienee kuitenkin itseopiskelu ja kokeilu oikeassa maailmassa eikä heittäytyä liikaa teoriaan – avain kuten remontoinnissakin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Siirry työkalupalkkiin